Dag 2 in Arequipa

16 augustus 2017 - Puno, Peru

Deel 1.

Vandaag eerst na thuiskomst, net dus, jullie reacties gelezen. Dat was weer een geweldige opsteker dus ik klim meteen weer in de pen. Scheelt ook dat ik echt was uitgerust vandaag! Er zijn een aantal beelden van ons resort, het Casa de mi Agueda. Zonde dat we daar niet meer tijd in doorbrengen!

Vanmorgen de stad weer in om een aanbevolen klooster- museum te bekijken, Santa Theresa. Nou, dat was dubbel en dwars de moeite waard. We troffen een geweldige mannelijke gids die weliswaar alles in het Spaans deed ( drie tegen 1!)doch zo geweldige lichaamstaal ter ondersteuning gebruikte en zijn opgewekte mimiek dat ik vrij veel snapte. Prachtige muurschilderingen(1foto)- Peruaanse Jozef en Maria- en prachtige beeldjes met het bijbelse verhaal om de inheemse bevolking hier in beeld vertrouwd te maken met het katholicisme. Ongelooflijk mooi, alles in een kist van zeker 1x2 M op te vouwen!Het was een uitgebreide rondleiding en toen was het alweer lunchtijd, een beetje normaal dus rond 12 uur. Om half twee vertrok een busje van het hotel voor een tweede rondleiding, o.a. naar de mijn waar het vulkanische gesteente waaruit Arequipa is gebouwd wordt uitgehakt. Het was vreselijk om te zien en stockerend hoe de enige aanwezige man- de rest was met lunchpauze?- dit werk met zijnblote handen en een soort pikhouweel, zonder mond- of handbescherming stond te doen. Geen organisatie/ vakbond, geen zorgverzekering terwijl ze zoveel kans op longkanker lopen en ook de gemeente doet niks. Daar waren we in de bus even stil van. Alleen de menden in dienst van de overheid zijn verzekerd van gratis medische zorg. Zelfstandig ondernemers moeten alles zelf betalen en voor de allerarmsten is er niets, zo begrepen we van de gids.

We bezochten een oude markt in een oude hal, die vroeger veel werd gebruikt toen er nog een treinverbinding was met andere plaatsen. Nu functioneert ie allen voor de mensen uit de buurt. Er wordt veel groente en fruit geteeld en verbouwd rond Arequipa want er is een rivier en dus bevloeiing van de akkers. Zelf rijst wordt hier verbouwd, daar eten ze ook veel van!

Straks verder. Nu eerst eten! Inmiddels een etentje en nacht verder. Voor het eerst de Rocoto Rayello geproefd, een soort gevulde paprika om te zien. De vrucht is echter zo heet dat ie rauw oneetbaar is en gekookt moet worden in water met zout èn suiker om hem eetbaar te maken. Hij is dan nog steeds zeer pittig. Die van gister was een slap aftreksel en heel goed te doen.ik probeer alle nationale gerechten behalve de cuy, cavia,  leuk en meestal lekker.

Het weer: koude nachten en frisse ochtenden in de schaduw. In de zo'n loopt de temperatuur al snel op naar ongeveer 25 graden. Elke dag strakblauwe hemel, zeer droge lucht.

In de steden is de lucht slecht, de enorme diesel-uitstoot slaat mij op mijn longen. Arequipa is de tweede stad qua inwoners, na Lima. Ik zie uit naar kleinere steden met een iets minder belaste atmosfeer, maar jongens wat een belevenis! Nog maar 1 week weg!