Trujillo, dag 2, excursie naar Chan Chan, Huaca de Luna en Huaca de sol

17 september 2017 - Trujillo, Peru

Ik ben verdorie een dag vergeten! De excursie naar twee opgravingen buiten Trujillo. Chan Chan is de grootste "lemen" stad, dus uit Adobe opgebouwd. Het was echt een enorme grote stad, de hoofdstad van het Chimuvolk, dat na de Moche kwam.  De huidige snelweg loopt er dwars doorheen. niet alles kan worden gerestaureerd en behouden. Aan de linkerkant zie je een kilometerslange muur( 5x4 is het ommuurde terrein meen ik) op doemen als je aan komt rijden. Indrukwekkend. Ik moest even aan de Chinese muur denken, hoewel van een andere orde. Het was weer een bewolkte grijze dag. De buitenmuur had een hoogte van pakweg 5 meter, daarbinnen nog een muur van ongeveer 2.5 meter hoog en daarbinnen de ruimtes die waren opgegraven, alles in die ene Adobe-kleur. Veel reliëfs gezien. Zie foto's.

We hebben ook nog een museum bezocht met veel beeldjes van de Moche en Chimuvolk volken en dat was prachtig ! Veel gedetailleerder alweer dan de Chavìn en een lust voor het oog. Fotograferen verboden. Was ook wel rustig.

Daar na nog weer opgravingen gezien, maar om eerlijk te wezen kwam het leem en het zand ons toen de neus een beetje uit. Je wordt er ook heel moe van! Al dat geklauter en geslenter, omdat je steeds stil staat om naar de gids te luisteren die je niet kunt volgen. Maar goed, het was een dag die we niet hadden willen missen, dus niet zeuren!

En we zijn er nog niet klaar mee, want we willen ook nog de opgravingen bij Sipàn en Sicàn zien!