Naar Huaraz, deel 2, de " tocht der tochten"

8 september 2017 - Huaraz, Peru

In La Union dus nèt de aansluiting gehaald. " we komen van geluk onder de kinderwagen" zei mijn moeder in zo"n geval, een gezegde binnen onze familie, Twents? Leuk dat die associaties dan bij je bovenkomen. En dat mijn moeder er even  " bij" is☺️ Godzijdank nog wel even respijt gekregen voor een banjo- bezoek. Nog snel 2 pakjes zoute koekjes en drinken gekocht en de bus in. Onze lunch waarschijnlijk.  Het is voor mij hier goochelen met de balans tussen veel water drinken voor de hoogte( 4460m gister) en de rek van mijn blaas. En deze bus had geen WC! En je miet maar afwachten wanneer je aankomt.

De weg van La Union naar Huaraz binnendoor was voor Jan ook nieuw. Hij was er heel benieuwd naar. Dit is het gebied waar hij ook twee jaren heeft gewerkt alsprojectleider bij de aanleg van een nieuw stuk weg. Al meteen buiten La Union ontvouwde zich het spectaculaire landschap verder. Want ook vóór La Union reden we al door hele smalle dalen van zo'n 50 M breed schat ik, de rivierbedding in het midden, de weg en veel Eucalyptusbomen bergopwaarts. Dat was al een nieuwe ervaring. We bevinden ons nu tussen twee bergruggen in de Andes ( van de drie) in. En dat geeft zo' n heel apart gevoel van binnen, dat je door zulke nauwe kloven rijdt dat de weg er maar nèt doorheen gaat. We hebben ademloos zitten kijken en zelfs Jan zocht ditmaal een andere plek op aan het raam om een filmpje te maken! En dat is bijzonder zoals jullie misschien weten😊 Ik hoop maar dat er iets goed is opgenomen. We waren "dichtbij" de besneeuwde bergtoppen in de middagzon, met de Huarascán als hoogste berg. Om 18.00 u reden we Huaraz binnen. Een echte stad, met bijbehorend rumoer en het bekende getoeter. Weer op zoek naar een taxi en ons hotel. Hèhè...wie had dàt gedacht, in één dag van Huánuco naar Huaraz. We hebben twee dagen gewonnen op ons tijdschema. Dat is fijn want op deze plek willen we wat excursies doen.

Ik hoop dat de foto' voor zich spreken en laat het hier bij. We zijn zo blij dat we deze route hebben gekozen! Het was voor mij echt dè tocht der tochten tot nu toe. Hoewel àlles hier indrukwekkend is. Maar in één dag vanuit sellva grensgebied naar de bergen tegen die beleving kan niks anders op qua natuur.

ik krijg nu helemaal beeld van de omstandigheden en de gebieden waarin Jan heeft gewerkt, zo fijn dat het nu, met tussenpoos van 40 jaren,  een gedeelde ervaring wordt! Liefs van ons, H&J