Huánuco

7 september 2017 - Huánuco, Peru

Na een heerlijke nacht in het verkeerde - niet gekozen- hotel vanmorgen weer de stad in op zoek naar een reisagentschap om ons naar Huaraz te transporteren, hoe dan ook. Je kunt er volgens de kaart over officiële goede wegen alleen via Lima komen met de grote busmaataschappijen, een hele grote omweg!, maar er is ook een kortere verbinding. Die gaat via taxi's. Al vragend komen wij ergens. Het eerste traject gaat van Huánuco naar La Unión een dorp halverwege. Maar we zullen weer moeten wachten tot de auto vol is en daar hebben we eigenlijk niet zoveel zin in. Het tarief is eigenlijk maar zo weinig dat we vast besluiten dat we de auto eventueel ook voor onszelf kunnen huren. Want eigenlijk willen we ook nog iets bekijken in La Union. Het plaatsje ligt in " de pampa" meer weten we niet, hoog of laag pampa.

Daarna koffie gedronken in het èchte Grand Hotel dat Jan oorspronkelijk had uitgezocht om te verblijven vannacht. Maar het taxi jongmens wist het eigenlijk niet precies en heeft ons voor een ander hotel afgezet. Tja, en dan is t donker en heb je alleen maar behoefte aan douche en bed...dan kijk je niet zo nauw. Na even de sfeer opgesnoven te hebben- heerlijk zitten in een zonnige rustige atmosfeer in de binnentuin- besloten om snel onze IPads op te halen en hier de middag door te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. We creëren ons eigen internetcafé. En lunchen er ook maar even. We leven als God in Frankrijk. In deze klimaatomstandigheden eet je gemakkelijk tweemaal een warm hapje op een dag. Het kost ook allemaal niet veel. We betalen hier met de Sol. Je hebt briefjes van 100, 50, 20 en 10, munten van 5, 2 en 1 Sol en dan nog de centen in 50, 20 en 10. De Sol is rond de dertig cent waard. De 2 en 5 Sol munten lijken een beetje op onze euro.

Huánuco is geen mooie stad en nodigt niet uit tot rondwandelen en bekijken. In de steden, en ook hier,is het superdruken erg lawaaierig, zo ook hier. En inmiddels is het beeld van steden vertrouwd eb ook gelijksoortig. Enige impressies komen wel mee. Tot morgen, hopelijk in La Union.

Foto’s