Parijs,Woensdag 5 maart
6 maart 2025 - Boulogne-Billancourt, Frankrijk
Op tijd op want ticket voor musée d'Orsay om 10 uur. Tussendoor apps van Monique die me om foto en verhaal vraagt voor op de flyer van het Cultuurpodium Geijsteren.
Mijn mail werkt niet en Jan schiet te hulp,zodat alles goed de deur uit komt. We gaan wèl een half uur later dan bedoeld op pad. Alles lukt, we slingeren als Franse apen door het verkeer. Bijna al even behendig omzeilen we alle rode lichten, voetgangers en fietsers. We hebben zelfs nog tijd voor een kopje koffie met croissant. Keurig op tijd in de skip the line rij.
Wat een. Bijzondere " Make Over" van dit treinstation! Ruim en licht en.met behoud van de oude elementen. Ik laaf me aan de Inpressionisten. Zie mij nog onbekende van Gogh's. En dan de Monets, Manets, Degas' en Heerlijk, ik word er blij van.
'Smiddags naar Sainte Chapelle met zijn vele glas-in-loodramen en de conciergerie. Vroeg Gotische architectuur. Beide het enig overgebleven onderdeel van het Palais de la Cité, onderkomen van de Franse koningen. De Congiergerie werd later omgebouwd tot gevangenis. De beroemdste gevangene was Marie Antoinette. Ik heb er een paar mooie plaatjes geschoten en ben toen gaan zitten. Mijn lijf begint behoorlijk te protesteren tegen al dat staan, wachten, en slenteren.
Jan kan het goed hebben, zowel mentaal als fysiek kan hij toch net meer aan;))
Enorm genoten van deze stad bij dit prachtige weer waarbij al die indrukwekkende bouwwerken zo tot hun recht komen tegen de strakblauwe lucht.
Nu is het tijd om verder te trekken.

