Cuzco 1
22 augustus 2017 - Cuzco, Peru
Ook in Cuzco logeren we bij gastvrije vrienden van Nico, uit zijn periode van werken en wonen in Peru. We hebben met zijn vieren het tuinhuis terbeschikkingstelling gekregen. Piet, de gastheer, brengt en haalt ons weer op en voorziet ons van informatie. Zijn vrouw Mirjam, een Peruaanse, is een geweldige kokkin en verrast ons aan begin èn einde van de dag met een uitgebreide broodmaaltijd. Ook pannenkoeken maken daar een vast onderdeel van uit!
Peru is een land van heerlijke exotische vruchten en de bijbehorende vers geperste sappen. Een " Zumo" is puur geperst fruit en dat is niet overal te krijgen. Een " jugo" meestal wel, dat is een variatie op de zumo, met meer water verdund. Dus jullie begrijpen dat we veel fruit in geperste vorm tot ons nemen op een dag. De " palta" is de avocado en die ontbreekt in geen enkele menukaart en aan geen enkele dis.
De aardappel vormt de basis van elk gerecht, of het nu als puree, als frietjes of in gebakken vorm is. En hij wordt bij elk gerecht geserveerd samen met witte rijst of met Quinoa.Peru is bekend om zijn quinoa. Ik moet zeggen dat ik er weer Fan van wordt hier, nu ik zie hoe zij het hier gebruiken en marineren, heerlijk. Ze maken er zelfs een zoet toetje van met melk, het lijkt een beetje op havermout.
Peru kent zeer veel soorten bijzondere aardappelen. Qua vorm, qua kleur, qua houdbaarheid. Er zijn hier spier witte aardappelen die een proces van bevriezing en indroging hebben doorgemaakt, gevriesdroogd heet dat geloof ik? En die zijn wel 50 jaren te bewaren.
Ik hoor dat we gaan eten. Tot straks.
Dat was weer een heerlijke broodmaaltijd met een lekkere speciale gekruide soep.
Inmiddels heb ik ook de Ceviche geproefd, rauwe vis gemarineerd in citroensap met koriander en rode pepersnippers en uienringen. Heerlijke oppepper zeker op een warme dag of als je je wat flauwtjes voelt:-)).
En ik heb alpacavlees gehad in een wegrestaurant maar dat was zo taai dat ik even bang was mijn tanden kwijt geraken bij het kluiven, wat daar mocht. Dat kan veel beter want het is heel fijn vlees. jan had het vandaag en het was heel mals. Maar het zijn zulke lieve beestjes! Net zoals de cavia...die durf ik ook nog niet aan en misschien wel helemaal niet. Ze komen zo herkenbaar op je bord, pontificaal bovenop de rijst en sla en aardappels, zo'n opengevouwen beestje dat net nog met broers en zusjes rond rende in de bak. Hartstikke hypocriet natuurlijk, want alle dieren zijn lief die ik thuis eet,
Dus wie weet voel ik me toch nog verplicht. Jullie hebben misschien al door dat wij niks anders

